Οι εκατό γλώσσες των παιδιών, είναι μια ιδέα που αρχικά συνέλαβε ο L. Malaguzzi και στην πορεία έφτασε να απολεί “σήμα κατατεθέν” της προσέγγισης του Reggio Emilia. Πρόκειται για ένα ποίημα όπου σύντομα και περιεκτικά αντανακλάται η πίστη στις ικανότητες των παιδιών, φανερώνοντας την εικόνα για το παιδί στο πλαίσιο της προσέγγισης

Στην πραγματικότητα, οι εκατό γλώσσες αποτελούν μια μεταφορά με σκοπό να δηλωθούν η πληθώρα των εκφραστικών μέσων με τα οποία τα παιδιά αναπαριστούν και εκφράζουν ιδέες και συναισθήματα και τους πολλαπλούς τρόπους με τους οποίους κατανοούν τον κόσμο.
Οι γλώσσες αυτές δεν είναι μονοσήμαντες, αντίθετα είναι εκφραστικές, επικοινωνιακές και γνωστικές, με την καθεμια να έχει τα δικά της χαρακτηριστικά. Στα πλαίσια των project οι εκατό γλώσσες εμφανίζονται μέσα από συγκεκριμένα στάδια, σύμφωνα με τις ανάγκες της ομαδικής εργασίας.

Το παιδί αποτελείται απο εκατό.
Το παιδί έχει εκατό γλώσσες,
εκατό χέρια,
εκατό σκέψεις,
εκατό τρόπους σκέψης,
παιχνιδιού, ομιλίας.
Εκατό, πάντα εκατό
τρόπους να ακούει,
Να θαυμάζει, να αγαπά,
εκατό χαρές
να τραγουδά και να καταλαβαίνει,
εκατό κόσμους να ανακαλύπτει,
εκατό κόσμους να ονειρεύεται.
Το παιδί έχει εκατό γλώσσες
(και εκατό, εκατό, εκατό ακόμα)
αλλά του στερούν τις ενενήντα εννιά
το σχολείο και ο πολιτισμός

διαχωρίζουν το κεφάλι από το σώμα.
Λένε στο παιδί
να σκέφτεται χωρίς χέρια,
να τα καταφέρει χωρίς το κεφάλι,
να ακούει και να μη μιλάει,
να κατανοεί χωρίς να χαίρεται,
να αγαπάι και να θαυμάζει
μόνο το Πάσχα και τα Χριστούγεννα.
Λένε στο παιδί
να ανακαλύψει τον κόσμο που ήδη υπάρχει
και από τις εκατό του κλέβουν ενενήντα εννέα.
Λένε στο παιδί
ότι η εργασία και το παιχνίδι,
η πραγματικότητα και η φαντασίωση,
η επιστήμη και η φαντασία,
ο ουρανός και η γη,
η λογική και το όνειρο,
είναι πράγματα που δεν πάνε μαζί.
Και έτσι, λένε στο παιδί
ότι οι εκατό (γλώσσες) δεν υπάρχουν.
Τα παιδιά λένε: Αποκλείεται. Οι εκατό υπάρχουν!

Loris Malaguzzi


×
Responsive Menu Clicked Image